Corrosie heeft grote invloed op de technische levensduur en de operationele kosten van een schip en van staalconstructies in een zeewatermilieu.
Levensduurverlenging van verouderde staalconstructies zoals scheepsrompen vraagt om kennis over de wanddikte afname als gevolg van corrosie. Corrosiebeheersing systemen zoals coating en cathodische bescherming zijn vaak niet voldoende om dit verouderingsproces tot stilstand te brengen.
De meeste modellen om de corrosiesnelheid en materiaalafname in de tijd te voorspellen zijn conservatief en houden geen rekening van de operationele omstandigheden en omgevingsfactoren. De invloed van deze omstandigheden en factoren is echter fors zodat voorspellingen van materiaalverlies op basis van de verouderde modellen niet erg betrouwbaar zijn.
Het model dat Vector samen met de partners Endures en Control Union heeft uitgewerkt en vertaald in een web-applicatie in het kader van het Port4Innovation project “Corrosie modellering” gaat verder. Hierbij wordt rekening gehouden met zowel het niet lineaire gedrag van het corrosieproces zelf, als met de operationele omstandigheden en omgevingsfactoren tijdens de gebruiksfase van een zeeschip.
Het model is gebaseerd op de zwakste schakel die de integriteit van een scheepsromp moet waarborgen in een aggressief zeewatermilieu; de ballasttank. De ballasttank is over het algemeen het meest corrosiegevoelige deel in de scheepsromp omdat het conserveringssysteem van een ballast tank moeilijk te onderhouden is in verband met de slechte bereikbaarheid en positionering van te conserveren delen en de ineffectiviteit van anodes in een lege ballasttank.
Op basis van literatuuronderzoek, ervaring en onderzoeksresultaten en hebben de projectpartners een model uitgewerkt dat de corrosiesnelheid en daarmee de materiaaldikte op een toekomstig tijdstip kan voorspellen. Bijzondere dank is daarbij verschuldigd aan WEAPP en aan Professor Rob Melchers van de University of Newcastle, Australia voor hun actieve bijdrage aan het verbeterde rekenmodel gedurende het project en aan de ontwikkeling van de applicatie.
Wij nodigen scheepseigenaren en reders uit om het model te gebruiken om daarmee de maatregelen die moeten leiden tot corrosiebeheersing nauwkeurig te plannen. De resultaten kunnen zodoende een bijdrage leveren aan de onderhouds- en inspectieplanning zodat hiermee kostenbesparingen in onderhoud kunnen worden gerealiseerd.
Omdat het om een model gaat waarbij niet alle bekende factoren die van invloed zijn op corrosie zijn verwerkt, blijft het verstandig om regelmatig de wanddikte en de kwaliteit van conservering op basis van de Risk Based Inspectiestrategie te meten. De projectpartners Control Union, Endures en Vector Maintenance Management B.V. zijn vanuit ieders eigen specialisme gaarne bereid u hierbij van dienst te zijn op het gebied van corrosiebeheersing.
Robert Krauweel
‹ Vorig bericht Volgend bericht ›Vector Maintenance Management B.V.
Drs. F Bijlweg 69A
1784 MC Den Helder
Postbus 256
1780 AG Den Helder
tel: +31 (0)223 - 660660
KvK Alkmaar: 37134085 0000
Email: info@vectormm.nl
Copyright © Digiwebsite - Deze website is gemaakt door Digiwebsite Links - Sitemap - Disclaimer -